psychologiepraktijk joosten

Mogelijkheden

Bij psychologiepraktijk joosten kunt u terecht voor diagnostiek, behandeling en advies.

Diagnostiek:

Bij het intakegesprek worden de zorgen en vragen op een rijtje gezet. Daarbij richten we ons zowel op de problemen als op gunstige en helpende factoren in brede zin. Vaak is het zinvol om behalve naar de eigen ontwikkeling ook te kijken naar de thuissituatie en de onderwijsleersituatie.
Vanuit de hulpvragen wordt in samenwerking met u/ jou gekeken naar een haalbare en efficiënte weg om te komen tot adviezen die aansluiten op uw/ jouw vragen. Informatie uit eerder onderzoek of bijvoorbeeld van school kan daarbij helpen. Waar nodig kan psychodiagnostisch onderzoek worden ingezet. Daarbij kan gebruik gemaakt worden van observatie, vragenlijsten en psychologische tests.

Onderwerpen van psychodiagnostich onderzoek kunnen zijn:

  • persoonlijkheidsontwikkeling en -kenmerken
  • emotioneel functioneren
  • sociaal functioneren
  • gedrag
  • intelligentie
  • neuropsychologische ontwikkeling (aandacht, geheugen, executief functioneren)
  • taalontwikkeling
  • leervorderingen
  • specifieke leerproblemen (bijv. lezen en spellen, rekenen/ wiskunde)

Behandeling

Samen bepalen we de doelen van de behandeling.
Tevoren wordt de vorm van de behandeling, de werkwijze en de duur besproken. Er wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van technieken die wetenschappelijk zijn onderbouwd en waarvan de effectiviteit wetenschappelijk is aangetoond. Een en ander wordt vastgelegd in een behandelplan.
Graag werk ik hard aan het opbouwen een goede relatie en het bieden van vertrouwen en hoop.
Voor het slagen van de behandeling is jouw/ uw motivatie en actieve inzet van groot belang. Ook buiten het behandeluur zal de nodige tijd en energie nodig zijn voor observeren en registereren, voor het oefenen van vaardigheden e.d.
De effectiviteit en beleving van de onderlinge samenwerking worden regelmatig geëvalueerd en besproken.

voor kinderen, jongeren en volwassenen

Psychotherapie: Cognitieve gedragstherapie, waar mogelijk in combinatie met oplossingsgerichte psychotherapie.

Remediale behandeling gericht op:
  • nauwkeurig en soepel lezen,
  • begrijpend en studerend lezen,
  • spellingvaardigheid,
  • het ontleden van de taal,
  • mondelinge en/of schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid,
  • leren van de moderne vreemde talen,
  • rekenen/wiskunde
  • ontwikkeling van executieve vaardigheden als plannen en organiseren, starten en doelgericht doorzetten, timemanagement, soepel schakelen, werkgeheugen en zelfreflectie

voor ouders

  • Bij behandeling van kinderen is een intensieve samenwerking met ouders vaak een voorwaarde. Bij behandeling van kinderen en jeugdigen kan samenwerking met ouders een belangrijke meerwaarde hebben.
  • Ook een intensievere begeleiding gericht op beter parentmanagement behoort tot de mogelijkheden.

Advies

voor ouders, leerkrachten en andere hulpverleners

  • voorlichting over de betekenis, gevolgen en mogelijkheden van bepaalde ontwikkelingsproblemen.
  • behoefte aan iemand die meekijkt en met u meedenkt over de best passende opvang om u weer goed op weg te helpen.
  • "tips en tools"